Rok 2022

Aktualizace: 6.11..2024 (probíhá)

Dukovany

Datum události/ blok Název události Popis události INES
28.5. 2.blok

Samovolné přejetí střídače 2EP13 na BYPASS, z důvodu nestabilního provozu napájecích zdrojů PSU

 

Dne 28.05.2022 byl 2.RB v režimu 1, nominální provoz. V 18:42 hod. zjištěn neprovozuschopný střídač 2EP13. Provoz střídače a napájení rozvaděče 3DM42 z bypassu. Pokus o přejetí do nominálního stavu bez úspěchu. Po restartu v neděli 29.5. střídač v nominálním provozu. V pondělí 30.5. střídač 2EP13 opět neprovozuschopný. Provoz z bypassu. Provedena výměna zdrojů PSU (power supply unit – napájecí jednotka). Poté střídač provozuschopný v nominálním provozu. Během poruch byla čerpána LaP 3.7.3 A1.

Příčinou výpadku střídače 2EP13 byl nestabilní provoz napájecích zdrojů PSU (dva přechody na bypass během dvou dnů). Tyto zdroje napájí řídící obvody střídače.

0
17.10. 3. blok Výpadek rozvodny 3BB vlivem zapůsobení relé 0KZ02 (HZO) na rezervním přívodu napájení 3BB.18 z důvodu nesprávného umístění klemy, start DG 3QV a 3ELS1, výpadek rozvodny 7BF, neplánované čerpání LaP 3.7.1 C1 na 3.RB a 3.7.1 B1 na 4. RB, LF dodavatele.

Dne 17.10.2022 v čase 15:00 hod. došlo k výpadku rozvodny 3BB, 3BC, ztrátě napětí i na rozvodně ZNII 3BV, startu DG 3QV a 3ELS1 na 1. divizi, 3. SZN (3BX) nebyl limitní, program ELS byl ve stavu zajištěn. Současně přišly na ED poruchové hlášky 3,4BM+HZO s následným výpadkem napájení rozvodny 7BF a rezervních přípojnic 3,4BM. Příčinou tohoto stavu bylo zapůsobení relé 0KZ02 v nástavbě rezervního přívodu 3BB.18 (vypínací relé jednotky HZO - Havarijní záblesková ochrana). Rozvodna 3BB a 7BF byla bez napětí, na 3. RB bylo zahájeno čerpání LaP 3.7.1 C1, na 4. RB čerpání LaP 3.7.1 B1.

Po obnovení napětí na rozvodně 7BF bylo ukončeno čerpání LaP 3.7.1 B1 na 4.RB. Po vyjasnění příčin a přepojení klemy, bylo obnoveno napájení rozvodny 3BB z rezervního přívodu a následně byla rozvodna 3BV uvedena do nominálního stavu. V 19:37 bylo ukončeno čerpání LaP 3.7.1 C1 na 3. RB.

0
   

 

 
   

 

 
       
       
   

 

 
       
       

 

Temelín

Datum události/ blok Název události Popis události INES
26.6.2022/1

Rozhermetizování paliva během kampaně

1GO22: Během vyvážení palivových souborů z aktivní zóny po kampani U1C19 byl systémem On-line Sipping identifikován jeden netěsný palivový soubor: Tříletý LTA WSE, v aktivní zóně označován jako WTA2.

Během kampaně byly netěsnosti paliva predikovány na základě monitorování aktivity RN v chladivu I.O. Aktivita chladiva I.O. byla v mezích dle LaP. Předběžně nebyly identifikovány dopady neadekvátní KB.

 

0/konečná
  HVB2 -LSc+a, výpadek 2BA/a a HCČ1 při práci na rozvodně

Při plánovaném ověření funkčnostiHZO na RNVS při provozu na nominálním výkonu došlo k vypnutí pracovního přívodu polosekce 2BAa z důvodu projektového působení automatiky relé BECO (funkce autotrip při současném sepnutí pracovního a rezervního vypínače a navoleném AZR), rezervní přívod byl v souladu s požadavkem na zajištění (odpovídalo PPO)zajištěn na „C“. Důsledkem byla ztráta napájení HCČ1, působení LSc+a a snížení výkonu na 49%.

Přímou příčinou výpadku HCČ1 byla ztráta napětí na rozvodně 2BAa a omyl garanta předpisu pro rozvodny 6kV, kde nebyl přesný postup zajištění rezervního napájení respektující reálné technické řešení (vyvolení AZR).

Kořenové příčiny: nedostatky v dokumentaci (provozní předpisy pro 6kV rozvodny)

 

0
10.9. 2. blok 2GO22 -porucha 1/2 tlač. uzavření všech RČA na ND, por. LaP

Dne 10.9. identifikoval směnový technik SKŘ na ND přítomnost alarmu „Porucha tlačítka pro rychlé uzavření RČA na parovodech“. Následně zjištěno, že alarm byl aktivní od 2.9., kdy proběhlo PK A.3.3.2.3, kdy se klíč testoval (R6). Od zkoušky proběhl náhřev bloku do R3, kdy vstoupily v platnost LPP A.3.3.2 (PRPS) a A.3.7.2 (RČA na parovodech). Přítomnost alarmu znamenala možnou neprovozuschopnost tlačítka. Ta je však vyžadována LPP. Nezahájení čerpání LaP a neprovedení činností bylo vyhodnoceno jako porušení LaP.

Byly vytvořeny podmínky pro otestování tlačítka (uzavření RČA na parovodech) a tlačítko bylo několikrát vyzkoušeno – bylo funkční a prohlášeno za provozuschopné.

Při šetření bylo ověřeno, že PK A.3.3.2.3 bylo korektně vyhodnoceno dle předepsaných kritérií. Podle dostupných dat bylo zhodnoceno, že tlačítko bylo provozuschopné po celou dobu (tj. i s aktivací alarmu).

Přímá příčina: závada HW (tlačítka), nedostatky v LV při identifikaci alarmu

Zjevná příčina: selhání během předpokládané životnosti, nedostatečně nastavená kritéria PK, nedostatečně nastavené kontroly na ND provozním personálem (pomůcky (checklist), zvídavý přístup).

 

 
 

1TK22D01 -havárie po záměně F930, LaP B5.1, CP v TK systému

V rámci realizace jmenovité akce F930 se mělo na 6 projektových pozicích provést záměna čerpadla. V roce 2022 se začalo jednou projektovou pozicí a to 1TK22D01. Po cca 2100 hodinách provozu tohoto nového čerpadla došlo k jeho zhavarování. Z průběhu poškození je zřejmé, že docházelo k prokluzu pouzdra magnetické spojky na hřídeli a k postupnému uvolňování keramického materiálu karbidu křemíku do návazné technologie. Stav se postupně během několika dnů zhoršoval a jak se opotřebovávaly lícované plochy zvětšovala se i velikost fragmentů karbidu křemíku až do doby kdy radiaxiální ložiska magnetické spojky přestala plnit svojí funkci a dochází ke kolizi mezi oběžným kolem a těsnícím kruhem. V této fázi se čerpadlo projevovalo hlučným chodem a bylo odstaveno.

S ohledem na podobnou událost v EDU, která se stala před událostí na ETE došel výrobce čerpadla k příčině v podobě nedostatečně navrženého svěrného spoje – s čímž se lze jednoznačně ztotožnit. Výrobce čerpadla identifikoval i určitý nedostatek ve výpočtu tohoto svěrného spoje a navrhnul drobnou úpravu pro čerpadla dodané pro ETE, přičemž s ohledem na identifikovaný nedostatek nepovažoval provoz čerpadla bez této úpravy na ETE za rizikový. Při přezkoumání výpočtu svěrného spoje ale výrobce čerpadla stále vycházel z východiska výpočtu pro stanovení svěrné síly karbidkřemíkového pouzdra, tedy třecí síly mezi čely pouzdra, která musí být tak veliká, aby s jistotou zabránila prokluzu pouzdra na hřídeli a jeho následné destrukci (protože je křehké). Tento podklad výpočtu převzal výrobce čerpadla od výrobce magnetické spojky, aniž by tento předpoklad při zakomponování magnetické spojky do čerpadla dostatečně přezkoumal.

Přímou příčinou události je v oblasti lidského faktoru na straně výrobce čerpadla.

Kořenovou příčinou je, že instalované zařízení nesplňuje všechny požadavky, neboť při posuzování shody nebyl uvedený svěrný spoj dostatečně posouzen (část výpočtu, kterým se stanovily třecí síly nebyl při posuzování shody k dispozici)

Kořenovou příčina je dále též dosud neurčena, neboť nemůžeme na 100% předjímat, že část výpočtu (třecí síly) , která při posuzování shody nebyla k dispozici je skutečně chybná.

 

Překaterizováno na INES 0.

0
       
       
   

.